Przejdź do głównej zawartości

"Ale do pana nic nie mam, pan jest w porządku"

Dziś jeżdżę autobusem po mieście i wożę ludzi. Ostrzegali mnie, że to będzie niełatwe zadanie. Mówili, że znienawidzę pasażerów za wszystkie czasy. Grozili, że zmieni się mój charakter. Byli pewni, że nie wytrzymam presji i po krótkim czasie się zwolnię. No cóż. Co ja mogę mówić, jeżdżę dopiero 3 miesiące. Jeszcze wiele przede mną, nie będę się więc wymądrzał. Nie zamierzam także się wykłócać, jak to ci wszyscy nie mieli racji i w ogóle... Z pewnością mają większą wiedzę na ten temat, spotkali się z niejednym i głupi byłbym, gdybym to kwestionował.


Parę lat temu, gdy pierwszy raz zacząłem się tak na poważnie interesować pracą w autobusach, wybrałem się do Ośrodka Szkolenia Kierowców na Woronicza, żeby podpytać o to, jak i z czym się to je. Ochroniarz pokierował mnie do jakiegoś budynku, w którym mógłbym się trochę szczegółów dowiedzieć. A że nie mogłem tego miejsca znaleźć, postanowiłem spytać przypadkowego kierowcę, który akurat wychodził z najbliższych drzwi. Pan z charakterystycznym wąsikiem i papierosem w dłoni po udzieleniu mi informacji zapytał, czy będę kierowcą autobusu. Ja mu odpowiedziałem z uśmiechem, że tak, bardzo bym chciał przynajmniej. Jegomość machnął ręką od niechcenia i sobie poszedł.

Otóż kierowcy autobusów są bardzo różni. To nie jest jakaś zwarta konkretna grupa osób o podobnych charakterach, temperamentach, zamiłowaniach, a nawet o podobnym wyglądzie fizycznym. Autobusem może jeździć alkoholik, ale także profesor, student, dotychczasowy sklepikarz i księgowy. Zdziwilibyście się, jak wielu kierowców jest po studiach wyższych. Do czego zmierzam? Każdy do tej pracy przychodzi w różnym stanie fizycznym i umysłowym. Każdy do tego zawodu podchodzi z różnych pobudek: jedni szukają stałej pensji, drudzy lubią jeździć dużymi pojazdami, innych przyciągnęła technika autobusów, jeszcze innym trafiła się praca z przypadku. I tak samo: jedni będą lubić pasażerów, szukać okazji do rozmów z nimi, inni myślą, że się zaszyją w kącie i przejeżdżą w spokoju całą zmianę bez drażniących głosów z zewnątrz kabiny.

Chciałbym powiedzieć, że mam ogromny szacunek do innych kierowców. Nawet do takich, których zachowania często nie rozumiem, bo np. ja bym w pewnych sytuacjach postąpił inaczej, albo np. był milszy w stosunku do innych. Ta praca to służba w bardzo mocnym tego słowa znaczeniu. I nawet jak ktoś tego tak nie nazywa, to tak właśnie jest. Wstajemy o 2:00, czasem nawet wcześniej, kładziemy się spać także o 2:00, jeśli akurat mamy zjazd wieczorem. Z wielu wieczornych spotkań z przyjaciółmi musimy rezygnować, bo przecież są pasażerowie, którzy czekają na nas na przystankach przed świtem i liczą, że bezpiecznie dowieziemy ich na czas do celów podróży.

Wielokrotnie rozmawiając z kierowcami, którzy troszkę dłużej w moim zakładzie pracują, słyszałem głosy: popracujesz dłużej to się przekonasz, jak to jest "dobrze". Ok, nie będę się kłócił. Tylko pragnę zwrócić uwagę, że każdy przychodzi tu w innym celu. Dla jednego to będzie "dobrze", dla innego rzeczywiście dobrze, bo szukał czegoś innego i to znalazł.

Ja czasami sam bywam zmęczony tą pracą (już!). Ale wiem, że to jest spełnienie moich marzeń i tak długo, jak będzie mi dane jeździć, tak długo nie będę sobie wyobrażał pracy w żadnym innym miejscu i na żadnym innym stanowisku. Służyć ludziom to dla mnie pewne zobowiązanie, że nawet jeśli jestem zmęczony, że nawet jeśli stres będzie przybierał przeogromną formę, to pasażer zawsze będzie dla mnie najważniejszy. Bo to dla niego pracuję.

Ktoś z pewnością powie: no dobra, ale są pasażerowie, którym nigdy nie dogodzisz. No to nie dogodzę. Ale próbować mogę. A jak się nie uda, zrobiłem wszystko, co mogłem. Kiedyś będąc informatorem ZTM usłyszałem od pewnej osoby takie słowa: ja i tak zgłoszę tę sytuację na mieście do mediów, ale do pana nic nie mam, pan jest w porządku.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

O dwóch staruszkach, przyklęku i wadze złota

Wiele miłych słów w tej pracy słyszałem, ale jeszcze nic mnie tak nie wzruszyło. To i ja dziękuję, że mogę służyć ludziom. I nawet jak nie zawsze się da, tak jak z tamtą panią z balkonikiem, trzeba próbować. Często wystarczy naprawdę niewiele: podanie godziny odjazdu, uśmiech, albo zrobienie przyklęku. To tak mało, a dla tych ludzi może być w danym momencie całym światem. Linia 154. Jadę ulicą Elekcyjną w kierunku Ochoty. Przy Parku Moczydło wsiada drugimi drzwiami do mnie staruszka z balkonikiem. No to robię przyklęk, czyli obniżam wóz, żeby pani miała łagodniejsze wejście. Ruszamy dalej. Dojeżdżam do przystanku Elekcyjna. Otwieram drzwi, niektórzy wysiadają, w autobusie tłok, ale w lusterku robi się pusto. Wyczuwam ciszę w drzwiach, więc wciskam zamykanie drzwi. Piiiip, piiip, piiip i... w drugich drzwiach dostrzegam wychodzącą staruszkę z balkonikiem...  To jest moment. Już jestem pewny, że te drzwi ją przytrzasną. Pytanie tylko, jak mocno. Przyciskam jak szalony, bo czasa

O tym, jak przejechałem się ekspresówką

Myśli obojgu wędrują ku rondzie na skrzyżowaniu z Łabiszyńską. Tam można zawrócić i pojechać z powrotem do właściwej trasy. Tak też robię, zapewniany jednocześnie przez miłą pasażerkę, że nie jestem jedyny, który tak na tej linii pojechał. Chociaż tyle... Mapka ze strony ZTM Korzystając z "chwili" przerwy w jeżdżeniu postanowiłem sięgnąć odrobinę wstecz i przypomnieć sobie najbardziej wstydliwą, czasochłonną i stresującą pomyłkę w czasie pracy. I choć teraz to może się wydawać całkiem sympatyczne i wesołe, wtedy do śmiechu mi nie było. Pewne styczniowe popołudnie. Wyruszam linią 112 z parkingu pod Centrum Handlowym M1 w Markach. A skoro weekend, to i podróżnych obładowanych siatami nie brakuje. Atmosfera jest raczej luźna, a dzień senny, jakby tego dnia miało się nic szczególnego nie wydarzyć. Skręcam w lewo z Radzymińskiej w Trasę Toruńską. O dziwo idzie bardzo płynnie. Pamiętam artykuł o kierowcy, którzy stał grzecznie w koreczku na lewoskręcie, a inne autobu

Poranne i wieczorne OC

Kiedyś słyszałem takie zabawne słowa, że fajnie być kierowcą autobusu, bo kiedy ty jedziesz do pracy, on już jest w pracy. Coś w tym jest. Jednak pomyśl sobie, że jak czekasz na pętli w - de facto - środku nocy (o 5:00 na przykład), podjeżdża do Ciebie przejazd techniczny, a kierowca dopiero wyjmuje dechy z Twoją linią, to to wcale nie jest dla niego początek pracy. Tak naprawdę on na zakładzie musi być... jakieś półtorej godziny wcześniej. Jak wygląda praca kierowcy autobusu, gdy go nie widzicie? Zmiana A Jeśli mam np. w grafiku rozpoczęcie pracy o godz. 4:12, to to wcale nie oznacza, ze o 4:12 mam się zameldować. Pracodawca daje mi zaledwie 15 min na wszystkie czynności przedwyjazdowe, co oznacza że - jak sobie łatwo dodamy - wyjazd mam wtedy o 4:27. Na zakładzie warto więc być jakieś pół godziny wcześniej. Są tacy, którzy bywają i godzinę przed. Zostańmy przy tej godzinie wyjazdu. Melduję się więc powiedzmy ok. 3:30-3:40, żeby na spokojnie zdążyć przygotować wóz. Co